wtorek, 9 kwietnia 2013

Jak dodać sobie energii? How to get more energy?

Wszyscy cieszymy się na nadejście wiosny. W tym roku, nieco opóźniona, jest szczególnie wyczekiwana. Co jednak zrobić, gdy - wstając z rana - zamiast cieszyć się słońcem i coraz wyższą temperaturą, nie mamy na nic siły? A jedyne, o czym myślimy tuż po otwarciu oczu, to kawa? Przełom marca i kwietnia to ulubiony czas dla wszystkich zmęczonych zimą, ciężkimi płaszczami, czapkami etc, ale także trudny okres dla naszego organizmu. Przesilenie wiosenne daje się nam we znaki. Jesteśmy ciągle zmęczeni, czasem rozdrażnieni, brakuje nam energii... Jak sobie pomóc ??

We all look forward to the coming of spring. This year, a bit late, it is especially anticipated. But what if - getting up in the morning - instead of enjoying the sun and a higher temperature every day, we have no strength for anything? And the only thing we think right after we open our eyes is coffee? Late March and early April is a good time for all tired of winter, heavy coats, hats, etc. but also a difficult time for our body. Spring Solstice gives our life a misery. We are constantly tired, sometimes irritable, lacking energy ... How can you help yourself?


Po pierwsze, zrezygnujmy z picia dużych ilości kawy. Zawarta w niej kofeina pobudza szybko i intensywnie, ale na krótko. Zaraz po zakończeniu jej działania ciśnienie drastycznie spada, a, jak wskazują badania, jest ono często niższe od tego przed wypiciem filiżanki kawy. Jest to właśnie to, co często słyszymy od innych "Kawa na mnie nie działa", "Kawa mnie usypia". Co istotne, nie należy pić kawy na czczo, bo wtedy wchłanianie kofeiny jest bardziej intensywne. Dotyczy to zwłaszcza osób z problemami żołądkowymi. Częste picie kawy jest zatem jak błędne koło dla naszego organizmu. Po takim krótkim "zastrzyku energii", gdy znowu stajemy się ospali, pozostają nam dwa wyjścia: sięgnąć po kolejną filiżankę czarnego napoju lub...być zmęczonym do końca dnia. 

First, stop drinking large amounts of coffee. It contains caffeine which stimulates quickly and intensely, but only for a moment. Immediately after the coffee rush, the pressure drops dramatically and, as research indicates, the pressure is often lower than that we had before drinking a cup of coffee. This is exactly what we often hear from other "Coffee does not work for me", "Coffee causes I can fall asleep in a minute." What is important, you shouldn't drink coffee on an empty stomach because then the caffeine absorption is more intense. This is particularly bad for people with gastric problems. Frequent drinking of coffee is like a vicious circle for the body. After such a short "energy shot", when we are sleepy again, we have two choices: to reach for another cup of black drink or ... be tired by the end of the day. 


Nie namawiam do całkowitego odstawienia kawy, wiem, jak wiele osób uwielbia jej smak. Myślę jednak, że 2-3 filiżanki (a nie wielkie kubki z sieciówek!) prawdziwej kawy z ekspresu (zapomnijcie o kawie instant), to maksymalna ilość kawy dziennie. Co istotne, należy uzupełnić magnez, który kawa bardzo wypłukuje z naszego organizmu (np. zjadając kawałek gorzkiej czekolady). Alternatywą dla kawy jest zielona i czerwona herbata - także zawierają kofeinę, ale wchłania się ona znacznie wolniej niż kofeina z kawy - dzięki temu jesteśmy pobudzeni na dłużej i nie doświadczamy nagłego spadku ciśnienia. Podobne działanie ma, coraz bardziej popularna, yerba mate. Zarówno ona, jak i wspomniane herbaty, oprócz wolno wchłaniającej się kofeiny, mają wiele korzystnych dla naszego zdrowia substancji, m.in. antyoksydantów - związków przeciwrakowych i spowalniających starzenie się. Nie polecam jednak napojów energetycznych - to sama chemia. A ich działanie jest bardzo krótkotrwałe.

I am not for the complete withdrawal of coffee, I know how many people love its taste. But I think that 2-3 cups (not big mugs from popular coffee shops!) of real coffee (forgent about instant one) is the maximum amount of coffee a day. Importantly, we need to supplement the magnesium that coffee really flushes out of our body (e.g. by eating a bit of dark chocolate). An alternative to coffee is green and red tea - they contain caffeine but it is absorbed much more slowlier than the caffeine from coffee - so we're stimulated for a long time and do not experience a sudden drop in pressure. Similar to the aforementioned tea is more and more popular yerba mate. Both it and said teas, in addition to caffeine to be absorbent slowly, have a number of beneficial substances for health, such as antioxidants - compounds that are anti-cancer and slow aging. I wouldn't recommend energy drinks - it's pure chemistry. And their action is very brief.


Żeby przez cały dzień mieć energię do pracy i działania, musimy unikać nagłych wahań poziomu cukru we krwi. Aby był on stabilny, powinniśmy jeść często - co 2-3 godziny - w małych ilościach. Ważne, by nasze posiłki zawierały pełnowartościowe proteiny i węglowodany złożone, a nie były tylko "pustymi kaloriami". Zamiast więc zjeść batona, który szybko podniesie poziom cukru we krwi, by za chwilę go obniżyć, zjedzmy niewielki posiłek, ale zawierający białko - jajka, pierś z kurczaka, łososia. Białko również zapewni nam energię na dłuższy czas. Dodajmy do tego pełnoziarnista kromkę pieczywa - zapewni stopniowe uwalnianie węglowodanów. Pamiętajmy też o piciu przynajmniej 2 litrów wody dziennie!

For the whole day of work and other activities, in order to have energy, we need to avoid sudden fluctuations in blood sugar levels. For it is stable, we should eat often - every 2-3 hours - in small quantities. It is important that our meals contain wholesome protein and combined carbohydrates and were not just "empty calories". Instead of eating a candy bar that quickly raises blood sugar levels and then reduce it in a while, eat a small meal containing proteins - eggs, chicken breast, salmon. Proteins also give you energy for a long time. Add a whole grains slice of bread - it will give you a slow supplementation of carbohydrates. We should remember abut drinking at least 2 litres of water daily!


Energię czerpiemy także, a właściwie przede wszystkim, ze snu.  Wysypiajmy się właściwie. Oznacza to, że nasza długość snu (w zależności od wieku) powinna wynosić przeciętnie 6-8 godzin. Osoby, które permanentnie przesypiają mniej niż 6 godzin na dobę, są narażone na to, że będą żyły znacznie krócej...  Zbyt długie spanie także ma negatywne skutki - codzienny ponad 9-godzinny sen może przyczyniać się do występowania wielu schorzeń, np demencji. Ważne jest też, by spać w nocy. Wiem, że brzmi to kuriozalnie, bo kiedy indziej mamy spać? Niestety wiele osób, zwłaszcza młodych czy zapracowanych, zasypia o 3-4 nad ranem i wstaje około godziny 13:00. Taki sen nigdy nie będzie tak efektywny, jak rozpoczęty ok. godziny 23:00 - 00:00 i zakończony rano.

Sleeping also, and in fact above all, gives us energy. Remember to get enough sleep properly. This means that sleeping time (depending on age) should be on average in an amount of 6-8 hours. People who permanently sleep less than 6 hours a day are exposed to an earlier death... Sleeping too long also has negative consequences - daily sleep for over 9 hours may contribute to the occurrence of many diseases, such as dementia. It is important to sleep at night. I know it sounds oddly because when else can we sleep? Unfortunately, many people, especially young and busy, go to sleep at 3-4 o 'clock in the morning and get up at about 13:00. Such a sleep will never be as efficient as started around 23:00 - 00:00 and ended in the morning. 


Sport, a zwłaszcza bieganie, jest świetnym sposobem na dodanie energii. Jeżeli nie możemy sobie pozwolić na aktywność fizyczną 3-4 razy w tygodniu, spróbujmy przynajmniej spacerować każdego dnia. Odpowiednie dotlenienie organizmu i podniesienie ciśnienia sprawi, że będziemy mniej ospali. 

Sports, especially running, is a great way to add yourself energy. If we cannot afford physical activity 3-4 times a week, we should try to at least walk every day. Adequate oxygenation of the body and increasing blood pressure will make us less sluggish


Zdrowe odżywianie, suplementy (najlepiej z witaminą B oraz C), sport, nawodnienie organizmu (kawa i czarna herbata odwadniają!), odpowiednia ilość snu, ale także energetyczna muzyka i aromaterapia (ja uwielbiam zapach bergamotki, werbeny, grejpfruta i jeżyny - zwłaszcza przy  porannym prysznicu) pomogą przetrwać okres "wybudzania się" z zimowego letargu i dostarczą nam energii na to, by w pełni cieszyć się słońcem, suchym chodnikiem i pierwszymi zielonymi listkami o tej porze roku.

A healthy diet, supplements (preferably with vitamin B and C), sports, hydration (coffee and black tea dehydrate!), adequate sleep duration but also energetic music and aromatherapy (I love the smell of bergamot, verbena, grapefruit and blackberries - especially with a morning shower) will help to survive the "awakening" from a winter lethargy and to provide us with energy to fully enjoy the sun, dry pavement and the first green leaves at this season.



All the pics are from tumblr.com.

13 komentarzy:

msafjan1 pisze...

Zapomnialas tez o niekoniecznie legalnych specyfikach, ktore dodaja jeszcze wiecej energii. Stonesi kiedys jechali na nich caly tydzien bez minuty snu. Dzieki nim mozna sie cieszyc z suchego chodnika bez pomocy jezyn i energetycznej muzyki. Pozdrawiam serdecznie.

paulina.be pisze...

A no zapomniałam.

Karen Corpuz pisze...

long blog entry...wheew!

http://thefilipinathrives.blogspot.com

eat the rich pisze...

looove ur blog :)
wanna follow each other?
xxx

Vale ♥ pisze...

Your post inspired me so much, it is so interesting, I really need to follow your advice cause I have been feeling really tired and stressed lately ! Kisses

Fashion and Cookies
Fashion and Cookies on Facebook
Bloglovin
You're invited to enter In Love with Fashion "Pretty dress" Giveaway: win a pretty dress of your choice, open worldwide until April 13th !

Kate pisze...

really great post, love the cinderella gif!
xx Kate

The Style Department

Karima pisze...

Following you back babe!

Love from Amsterdam!

http://juicyconfashions.blogspot.com

Louise Belot pisze...

Great inspirations! Would you like to follow each other on Bloglovin & GFC?

http://freckleandstreak.blogspot.com.au/

Kyra pisze...

You are just too cute! Merci for your lovely comment on my Blog! ♥ Sure I'd like to follow each other! I follow you now, hope we keep in touch!

Lots of Love, Kyra
www.kyras.de

Corinne pisze...

Great entry! I don't think I could ever give up my coffees when I am on 7am starts though! Even if it is bad for me!

Corinne x
www.skinnedcartree.com

Louise Belot pisze...

Following you back babe on GFC & Bloglovin xo :)

sgrmse. pisze...

This post was wonderfully informative!! Thanks for sharing :D

Monic pisze...

Wspaniały post:) Jeśli o mnie chodzi to pozostaję przy śnie i kilku białych kawach:) Jeśli masz ochotę to zapraszam do mnie i do wzajemnej obserwacji:) Pozdrawiam i pełnego energii dnia życzę:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...